به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضاییکوچی در بیست و ششمین همایش ارگانهای دریایی که در محل کتابخانه ملی با اشاره به سند چشم انداز توسعه کشور، پیشنهاد خود را در ارتباط با ایجاد ساختاری قدرتمند و منسجم برای بخش دریایی کشور مطرح کرد و گفت: باید ساختار قدرتمند و باپشتوانه سیاسی را برای بخش دریایی کشور ایجاد کنیم که قدرت چانهزنی و سیاسی داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید ساختار قدرتمندی برای بخش دریایی کشور تعریف کنیم که به عنوان دستگاه متولی حوزه دریا بتواند همه زیرمجموعه های دریایی و بندری کشور را تحت پوشش خود قرار دهد.
رضایی کوچی افزود: بر اساس این سند، جمهوری اسلامی ایران باید در سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه تبدیل شود.
وی با بیان اینکه دسترسی به اهداف برنامه با شناسایی نواقص و کمبودها میسر میشود، ادامه داد: متناسب با ظرفیت های خدادادی و پتانسیل های موجود، باید جایگاه اقتصادی و تجاری خودمان را در جهان تعریف و تبیین کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ حدود ۴۰ درصد زمان باقی است و باید نقصهای خود را شناسایی کنیم. کشورهای همسایه یا کشورهایی که به دریا وصل هستند و یا کشورهایی که حتی دریا ندارند، در حوزه دریایی تلاش بالقوهای دارند و ما باید این توان را ارتقا بدهیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید ظرفیتهای خدادادی خود را ارزیابی کنیم و میزان استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم. ایران تنها کشوری است که به دریای خزر و خلیج فارس و آبهای آزاد متصل است. ضمن آنکه ما ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت در پسکرانه بنادر خود و کشورهای دیگر داریم که باید به آنها خدمات بدهیم.
وی افزود: ایران در مسیر ۵ کریدور بینالمللی و از این منظر جزو ۵ کشور اول دنیا است.
رضایی ادامه داد: ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور میکند که در مدیریت ما است، ما مالک ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس هستیم، سالانه ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور میکند و ۳۰ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این تنگه است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم و از طریق تنگه هرمز و بندر چابهار در واقع با دنیا مرز مشترک داریم.
رضایی با تاکید بر اینکه ایران بزرگترین ناوگان تجاری دریایی و نقتکش منطقه را دارد، گفت: با وجود همه این شرایط مطلوب ۱۱ بندر اصلی ما اگر سه شیفته هم کار کنند فقط از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده میشود و ۸۰ درصد ظرفیت بنادر ما استفاده نمیشود.
وی با بیان اینکه از تمام ظرفیت بنادر کشور به خوبی استفاده نمیشود، افزود: کشور کوچک امارات از فرصت سوخت رسانی به کشتیهای عبوری، به تنهایی، ۲۰ میلیارد دلار در آمد دارد.
وی با اشاره به سهم ۶۵ درصدی بندر جبل علی امارات در عملیات کانتینری و فله منطقه، خواستار ارزیابی دقیق تر شرایط و موقعیت حمل و نقل دریایی کشور شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه نباید همه تقصیرها را ناشی از تحریم و کارشکنی آمریکا بدانیم، اظهار کرد: اگرچه تحریمها بر روند کلی اقتصاد موثر است، اما ایراد اصلی ناشی از ساختارهاست.
وی یکی دیگر از مشکلات جامعه دریایی و بندری را تعدد دستگاهها و ارگانهای دریایی برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه به تعدد ارگانهای تصمیمگیر دریایی، بعضا منافع این دستگاهها در تضاد با هم خواهد بود و هماهنگی آنها را مشکل میکند.
وی ادامه داد: چرا امروز ضعیفترین مردم شهرها در کنار دریا زندگی میکنند؟ باید به ساختار قدرتمند با پشتوانه قوی در حوزه دریا و بندر فکر کنیم و کمیسیون عمران مجلس و فراکسیونهای دریایی آمادگی حمایت کامل از بخش دریایی و بندری کشور را دارا هستند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اقتصاد دریا پایه را حائز اهمیت خواند و گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور می انجامد.
نظر شما